Meer dan twee jaar geleden is het dat Fendt zijn ‘German meisterwerk’ voorstelde. In deze twee jaar was de Fendt 1000 serie vooral te bezichtigen op verschillende beurzen doorheen Europa. Na 2 jaar was het eindelijk de beurt aan België. De Fendt 1050 was al te bezichtigen op Agribex eind 2015. Eind augustus kwam dan uiteindelijk het verlossende nieuws: de Fendt 1050 Vario zou een demonstratie geven in het Waalse Hélécine.
Achteraan de Fendt 1050 Vario een Amazone Cenius 7003-2TX. Deze gehele en gelijkaardige combinatie werd verkocht aan NV Nemegheer uit Tielt.
De nieuwe Fendt 1000 serie heeft in totaal 4 modellen (1038-1050). Hun motorvermogen loopt van 396 Pk tot maximaal 517 Pk.
Onder de motorkap een MAN motor met een inhoud van 12.4 liter en 6 cilinders. Deze levert een koppel van maximaal 2400 Nm. bij een toerental van 1200 toeren per minuut. Ter vergelijking: een Fendt 939 Vario S4 levert 1538 Nm. bij 1450 toeren per minuut.
Enkele nieuwe snufjes op de Fendt 1050 Vario: Fendt iD, een CAS (Concentrix Air System) ventilatiesysteem, nieuwe Variodrive aandrijflijn en Fendt Grip Assistant.
Belangrijk is de nieuwe Fendt Variodrive. Men kan nu traploos schakelen van 20 m/h tot 60 km/u en dit bij een laag toerental.
De voor-en achteras hebben een aparte hydromotor. Hierdoor kan men bijvoorbeeld bij slip op de achteras meer vermogen brengen naar de vooras. Het vermogen wordt zo altijd op de best mogelijke manier naar de grond gebracht. Het is zelf mogelijk om met de volle 500 Pk de vooras aan te drijven.
Tijdens het rijden op de weg wordt de voorashydromotor ontkoppeld (vanaf 25 km/u) . Hierdoor wordt het brandstofverbruik lager en heeft men tot 25 Kw meer functionaliteit.
En met deze foto sluiten we de reportage af. Met dank aan Van der Haeghe Hilaire.